”VI ÄR JU BARNENS FÖRETRÄDARE, DET VIKTIGASTE ÄR ATT VI GÖR SKILLNAD" : En studie om anmälningsbenägenheten hos förskolelärare

Detta är en Kandidat-uppsats från Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

Författare: Tove Cambrant Steding; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Förskolan är bland dem som ligger lägst i antalet orosanmälningar till socialtjänsten. Bristande återkoppling är en faktor som tidigare nämnts i vilka hinder som finns för förskolelärare att anmäla. Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse för vilka faktorer som idag kan påverka förskolelärares benägenhet att göra orosanmälningar.Det material som användsär tidigare nationell och internationell forskning kring anmälningsplikt och anmälningsbenägenhet. Datainsamlingen har gjort via semistrukturerade intervjuer medfyra förskolelärare vidtvå förskolor i Västerbottens län. En kvalitativ konventionell innehållsanalys användes för att komma fram till resultat och slutsatser. De faktorer somvisade sigpåverka de intervjuadesanmälningsbenägenhet är fortfarande bristande återkoppling, deras syn på socialtjänsten, relationen till föräldrarna ochosäkerhet kring regelverket.Studiens slutsatser är att det inom de två förskolorna kan behövas mer information till förskolelärarna kring både regelverk och tillvägagångssätt vid anmälningsskyldighet. Menäven en samverkan på högre nivå, där socialtjänst och förskolelärare genom fysiska möten kan träffas för utbyte av kunskap kring de olika verksamheterna, erfarenheterna och utbildning kring barn som far illa.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)