Födande kvinnors erfarenhet av föräldrarstödet i den perinatala perioden - en enkätstudie

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

Sammanfattning: Bakgrund: Den födande kvinnan har en rättighet att vara delaktig och kunna göra informerade val under förlossningen vilket förutsätter att barnmorskan tillhandahåller relevant information. Idag finns inga entydiga forskningsresultat som visar om föräldrautbildning via barnmorskemottagning ökar delaktigheten under förlossningen. Syfte: Att beskriva förlossningsförberedelse i relation till delaktighet och nöjdhet i den perinatala perioden hos nyförlösta kvinnor. Metod: En deskriptiv kvantitativ tvärsnittsstudie. Resultat: Omföderskor var signifikant nöjdare gällande förlossningserfarenhet och delaktighet som helhet än förstföderskor, före och efter, men inte under förlossningen. Det finns dock ingen signifikant skillnad mellan förstföderskor som deltagit i föräldrautbildning eller inte. Konklusion: Studien kan inte påvisa att föräldrautbildning ökar kvinnans delaktighet och nöjdhet i den perinatala perioden. Barnmorskan har en viktig roll i att utveckla och individanpassa föräldrautbildningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)