Hur tas kultur, humankapital och strategi i beaktning vid lyckade företagsförvärv? : En studie på företag verksamma inom IT-konsultbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Företagsförvärv är en vanligt förekommande tillväxtstrategi och 2021 var ett rekordår sett till antal genomförda företagsförvärv i världen. Samtidigt är det endast mellan 10-30% av alla genomförda förvärv som lyckas. Tidigare studier visar på att hanteringen av kulturella skillnader i integrationsprocessen samt beslut i förstadiet har en betydande roll i förvärvets möjlighet att lyckas. Denna studie undersöker hur kultur, humankapital och strategi beaktas i förstadiet av en förvärvsprocess samt i integrationsprocessen. Studiens data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med representanter från tre företag inom IT-konsultbranschen. Studiens resultat tyder på att de mjuka värdena har en signifikant påverkan på företagsförvärv. Vidare visar resultatet på att företagen i studien genomgående i hela processen beaktar studiens variabler i hög grad. Samtliga företag som intervjuades belyste vikten av kommunikation, flexibilitet, förståelse och tid för att förvärvet ska lyckas. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)