Slöjd – vägen till kunskap En forskningsöversikt över lärandet i skolslöjden

Detta är en Kandidat-uppsats från Göteborgs universitet/HDK-Valand - Högskolan för konst och design

Sammanfattning: Denna forskningsöversikt har som syfte att undersöka lärandet i skolslöjden. Vår metod har varit att studera tidigare forskning där vi utifrån våra frågeställningar: ”På vilka sätt sker lärandet i skolslöjden?” och ”Hur kan processen från lärande till kunskap i skolslöjden förklaras?” söker svar på tidigare forsknings beskrivning av lärandet i slöjdämnet. Den forskning som har sammanställts grundar sig på ett sociokulturellt perspektiv på lärande och kunskap i vilket människor lär och skapar kunskap genom att delta i en social gemenskap och med hjälp av medierande redskap skapar sig en förståelse. Forskningsöversiktens resultat påvisar att lärandet sker via ett flertal medierande redskap. Eleverna lär genom fysiska redskap, kroppsliga funktioner och interaktion med sin omvärld, men också genom en hos eleven inre process vilket alltsammans till sist utmynnar i kunskap. En del av denna kunskap är inte alltid synlig och kan benämnas som en tyst kunskap, vilken kan vara svår att beskriva språkligt. Trots de goda förutsättningarna för lärande som vi via arbetet med denna forskningsöversikt uppfattat att slöjdämnet har, ser vi flera områden som skulle kunna utvecklas. Modernisering, ämnesöverskridande samarbeten, förändrade lektionsupplägg och tydligare kommunikation kring elevernas lärande är möjliga metoder vi resonerar över i vår resultatdiskussion.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)