ATT GÖRA DET MAN SKA. En jämförande studie mellan kompetensbeskrivningen och vad sjuksköterskor faktiskt gör i sitt dagliga arbete

Detta är en Kandidat-uppsats från

Sammanfattning: BAKGRUND: Kompetensbeskrivningen är en av de skriftliga dokument som bör styra sjuksköterskans arbete. Dock finns det svårigheter att implementera innehållet i praktiken. Orsaken har tidigare beskrivits som otydlighet i formuleringen av kompetensbeskrivningen eller som vaghet i distinktion mellan olika professioner vilket skapar förvirring kring ansvarsområden. Konsekvensen blir att sjuksköterskor inte alltid vet vad de ska göra och i vissa fall gör uppgifter utanför deras tillämpningsområde. SYFTE: Att jämföra vad sjuksköterskan bör göra enligt kompetensbeskrivningen med vad sjuksköterskan faktiskt gör i sitt arbete. METOD: Litteraturöversikt baserad på 12 stycken vetenskapliga artiklar med både kvalitativ och kvantitativ design. Artiklarna analyserades enligt Fribergs (2006) modell. RESULTAT: Resultatet visar att sjuksköterskor i sitt dagliga arbete utför direkt vård, indirekt vård, läkemedelshantering, dokumentation, kommunikation och avdelningsrelaterade uppgifter. Sjuksköterskan fungerar som en “spindel i nätet” mellan den medicinska vården och omvårdnaden men den medicinska vården ges fortfarande mer fokus än hälsa och omvårdnad. Uppgifter relaterade till ledarskap, utbildning av patienter och annan personal, säkerhet, forskning och kompetensutveckling görs i liten utsträckning. Resultatet visar också att sjuksköterskor ibland agerar utanför kompetensbeskrivningen. SLUTSATS: På grund av en medicinsk dominans och otydlighet kring ansvarsområden brister sjuksköterskor i att utföra vård utifrån ett omvårdnadsperspektiv. Istället för att göra uppgifter delegerade av läkare bör sjuksköterskor företräda patienter och göra självständiga bedömningar vilket enligt resultatet inte motsvarar verkligheten. Sjuksköterskan saknar verktyg för att kunna fokusera mer på och ta ansvar för hälsa och omvårdnadsåtgärder.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)