Kartläggning, kostnadsberäkningar och förbättringsåtgärder för kundorderprocessen för beställningsartiklar – En fallstudie på Fredells VVS-, El- & Kakelavdelning

Detta är en Magister-uppsats från Ekonomihögskolan, ELNU

Författare: Tobias Gill; Philip Troedsson; [2012]

Nyckelord: ABC-kalkyl;

Sammanfattning: Sammanfattning Examensarbete i företagsekonomi, Ekonomihögskolan vid Linnéuniversitetet i Växjö, logistikavdelningen, 4FE05E, VT2012. Författare: Philip Troedsson och Tobias Gill Handledare: Petra Andersson Examinator: Helena Forslund Titel: Kartläggning, kostnadsberäkningar och förbättringsåtgärder för kundorderprocessen för beställningsartiklar - En fallstudie på Fredells VVS-, El- & Kakelavdelning. Bakgrund: Fredells Logistikchef Cabevi, (2012) har uppmärksammat att kundorderprocessen för Fredells beställningsartiklar på VVS-, El- & Kakelavdelningen skulle behöva studeras med avseende på att beräkna kostnaderna och undersöka om processen kan effektiviseras. Syfte: Syftet med studien är att utifrån en ABC-kalkyl beräkna kostnaderna och vinsten för ett urval av fem beställningsartiklar på Fredells VVS-, El- & Kakelavdelning. Dessutom är syftet att genom en processkartläggning kartlägga kundorderprocessen för beställningsartiklar och vilka för personalen kända problem som förekommer i processen. Syftet är även att identifiera förbättringsåtgärder för dessa problem. Metod: I denna fallstudie har ett positivistiskt synsätt med en deduktiv forskningsansats tillämpats. För att samla in data har intervjuer genomförts med kvalitativ metod. Respondenterna har bestått av Fredells personal på flera olika avdelningar och den empiriska datainsamlingen har huvudsakligen baserats på intern kommunikation med företaget. Slutsats: De problemfrågor som besvaras i studien berör ämnena processkartläggning, ABC-kalkylering och processförbättring. Enligt analysen har sex aktiviteter kunnat detekteras i kundorderprocessen för beställningsartiklar på VVS-, El- & Kakelavdelningen och problem har upptäckts i fyra av dessa. Kostnaderna för de fem utvalda beställningsartiklarna har visat sig variera, dock inte i någon större utsträckning. Vinsten har å andra sidan varierat mer, där två artiklar har visat sig vara olönsamma. Flera förbättringsåtgärder har identifierats, vilka skulle kunna leda till att kundorderprocessen för beställningsartiklar effektiviserades.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)