Vad väljer din projektgrupp?

Detta är en Kandidat-uppsats från Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för programvaruteknik och datavetenskap

Sammanfattning: Problemområde: Versionshanteringssystem är utvecklade för att identifiera, kontrollera, rapportera och garantera att förändringarna har blivit rätt implementerade. Versionshantering används för att spara all historik av filer som man använder sig av i projektgrupper. Till exempel kan det användas till att se vilka datum ändringar gjorts, vem som har gjort ändringarna och vilka kommentarer som är skrivna om ändringarna. Vi har valt att använda oss av två versionshanteringssystem, Windchill ProjectLink och CVS, Concurrent Versions System, för att undersöka om det är så att både projektets storlek och nytta styr valet av versionshanteringssystem. Hypotes och frågeställningar: Arbetet bygger på hypotesen: ”Om projektets storlek och nytta av versionshanteringssystem är beroende av varandra så styr det valet av versionshanteringssystem” Och våra frågeställningar: • Hur stort är projektet i antal timmar och personer? • Hur många moment behövs för varje inre funktion? • Vilka inre och yttre funktioner påverkar valet av versionshanteringssystem? Genomförande: Kontakt togs med åtta stycken projektgrupper som använder sig av Windchill ProjectLink eller CVS och intervjuer gjordes med dem. En egen undersökning har gjorts där vi mäter antal moment på varje funktion i versionshanteringssystemen. Genom intervjuer och vår egen undersökning fick vi reda på uppgifter som gör att vi kan besvara hypotesen med hjälp av frågeställningarna. Slutsats: Storleken och nyttan är inte beroende av varandra så att det styr valet av versionshanteringssystem. I och med detta stämmer inte vår hypotes.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)