Förtroende och identitet - finns det ett samband?

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: I en tid då förtroende i och för företag diskuteras flitigt ville vi se vad förtroende egentligen kan sägas vara och framförallt vilken betydelse det har för de anställda. Externt kan förtroende kopplas till bilden av företaget utåt och det väckte vår nyfikenhet för kopplingen till den interna bilden, de anställdas uppfattningar om företaget, det vill säga identitetskänslan. Såväl identitetskänsla som förtroende är centrala begrepp för organisationer idag men det finns lite forskning kring dessa begrepps relation. Vårt syfte med undersökningen har varit att skapa insikt i huruvida det finns en relation mellan identitet och förtroende. Detta gjordes dels på ett teoretiskt plan, där vi försökte konceptualisera begreppen och dess relation till varandra, och dels på ett empiriskt plan där vi undersökte dessa begrepps relation till varandra i praktiken. Med utgångspunkt i befintliga teorier kring identitet och förtroende ville vi visa på de gemensamma dragen i de både begreppen. Genom en kvalitativ studie på ett anonymt fallföretag, där data har genererats genom semistrukturerade intervjuer och sedan varit föremål för tolkande, har vi försökt syntetisera begreppen. Undersökningen har främst resulterat i två saker. För det första har studien resulterat i en konceptualisering av de två begreppens inbördes relation, vilken är illustrerad i en matris. För det andra anser vi oss ha funnit tydliga tecken på att ett förhållande mellan begreppen står att finna, även om orsaken till detta förhållande fortfarande inte med säkerhet går att säkerställa. Klart är att känslor som igenkännande och gemenskap är centrala för såväl identitet som förtroende.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)