Högfrekventa innehållsord i svenska bilderböcker - förskolebarns förmåga att producera vanligt förekommande innehållsord

Detta är en Magister-uppsats från Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

Sammanfattning: Syfte: Syftet var att bidra till insikter om den lexikal-semantiska utvecklingen genom att identifiera vilka innehållsord samt semantiska domäner barn förväntas behärska i förskoleåldern. Metod: En korpus av populära bilderböcker för svensktalande barn sammanställdes för att undersöka vilka ord som är högfrekventa samt vilka semantiska domäner dessa ord tillhör. För att ta reda på i vilken utsträckning orden är förvärvade utformades ett benämningstest där barnen skulle mobilisera innehållsord i meningskontext. Testet utfördes på nio barn med typisk språkutveckling. Resultat: Antalet identifierade högfrekventa innehållsord var 93, av vilka majoriteten utgjordes av verb. Vidare identifierades totalt 27 domäner, varav de största utgjordes av läge och rörelse, natur och omdöme. Avseende testresultaten var verb svårast att benämna medan substantiv och adjektiv erhöll fler korrekta svar hos deltagarna. Slutsatser: De mest frekventa orden i korpusen var verb, vilka hade en generell betydelse. Barn i detta åldersspann förefaller ha tillägnat sig mer än hälften av de 50 undersökta orden i hög utsträckning och resterande ord i viss omfattning. Det gick inte att påvisa något tydligt samband mellan ett ords frekvens i korpusen och hur många barn som kunde benämna det. Studiens tillvägagångssätt och resultat kan bidra till större förståelse för barns lexikal-semantiska utveckling.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)