Könsroller i reklam : Ungdomars syn på genus

Detta är en Kandidat-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

Sammanfattning: Reklam är något vi matas med varje dag. Syftet med denna uppsats är att se hur en fokusgrupp, bestående av sex elever, som går på Byängsskolan i Täby, upplever könsroller som framställs i reklam, där mina frågeställningar är hur dessa elever upplever framställningen av könsroller i reklam och ifall dessa elever ser skillnad på manligt respektive kvinnligt i reklam. Den teori  jag valt att fokusera på är genusteori, främst av Yvonne Hirdman. Hirdmans teori har varit användbart då hennes sätt att se på genussystemet handlar om att se strukturer, processer, fenomen, föreställningar och förväntningar vilket ger upphov till mönstereffekter och regelbundenhet mellan könen. Jag har även använt mig av Connells genusteorier, samt Margareta Rönnbergs teorier om barn och reklam som en motpol. Jag har valt att använda mig av kvalitativa intervjuer i form av fokusgrupper som metod för att lättare få en inblick från ungdomarnas perspektiv.  Ungdomarna påvisade att män och kvinnor framställs på olika sätt, där det finns tydliga skillnader på produkter som vänder sig till tjejer respektive killar, detta kan bland annat bekräftas med Hirdman och Connells teorier. Min slutsats är att ungdomar är kapabla till att se bortom reklamens stereotyper, där man spelar på att markera könsroller, dock kan man inte helt utesluta mediernas makt och påverkan.   Nyckelord: fokusgrupp, könsroller, reklam, ungdomar, barn, genusteori, manligt, kvinnligt 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)