Ansvar för att skapa hållbarhet : en begreppsanalys av ansvar i den svenska modeindustrins hållbarhetsredovisningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Mänskliga rättigheter

Sammanfattning: Min uppsats ’’Ansvar för att skapa hållbarhet – en begreppsanalys av ansvar i den svenska modeindustrins hållbarhetsredovisningar’’, undersöker Hennes & Mauritz och Filippa Ks syn på begreppet ansvar i deras hållbarhetsredovisningar före och efter de globala målen för hållbar utveckling. Syftet med studien är att synliggöra om företagens syn på ansvar har förändrats sedan världssamfundet ställer större krav på näringslivet att bistå arbetet för att nå de globala målen innan år 2030. Syftet är även att avtäcka om synen på ansvar skiljer sig mellan ett bolag som producerar snabbt mode jämfört med ett bolag som producerar långsamt mode. Utifrån syftet ställs frågorna: ’’Hur yttrar sig förståelsen av begreppet ansvar i Hennes & Mauritz och Filippa Ks hållbarhetsredo- visningar strax före respektive efter de globala målen 2015?’’ och ’’Skiljer sig Hennes & Mauritz och Filippa Ks syn på begreppet ansvar i deras hållbarhetsredovisningar och hur ser denna skillnad i så fall ut?’’. För att besvara frågeställningarna används en be- greppsanalys av Quentin Skinner och John Langshaw Austins som metod. Millers an- svarsteori om hur ansvar bör fördelas mellan aktörer används som studiens förhållnings- sätt till ansvar. Studien visar att det har skett en förändring i företagens syn på ansvar sedan världssamfundet ställde större krav på näringslivet. Den visar även att det existe- rar skillnader mellan hur ett företag som producerar snabbt mode ser på ansvar jämfört med ett företag som tillhandahåller långsamt mode.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)