Automatisk återkoppling på programmeringsuppgifter : Undersökning och utveckling av hur automatisk återkoppling kan användas för att främja lärande

Detta är en Master-uppsats från KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

Sammanfattning: I denna studie undersöktes värdet av automatisk bedömning av programmeringsuppgifter inom högre utbildning ur studenternas perspektiv. Studien utgick från tidigare litteratur och studier om lärande av programmering för att föreslå en utvecklad pedagogik i användningen av automatbedömning. För att konkretisera automatiserad bedömning så undersökte studien hur det automatiserade bedömningsverktyget Kattis används inom ramen för en datalogikurs på Kungliga Tekniska Högskolan. För att förstå studenternas upplevelse av Kattis genomfördes kvalitativa intervjuer med studenter som läst eller läser datalogikursen. Därefter genomfördes en tematisk analys av intervjuerna för att identifiera de centrala delarna i hur studenter använder och upplever Kattis. Dessa delar analyserades sedan utifrån tidigare studier för identifiera vad som bör ändras för att förbättra verktyget ur ett pedagogiskt perspektiv. Däribland identifierades behovet av att informera studenterna och lärare om användning av Kattis och avläsning av Kattis återkoppling. Utifrån denna analys samt diskussion med lärare som använder Kattis i sin undervisning utformades en arbetsguide med metoder och information för lärare och studenter.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)