Vem ska styra? : En studie om ungas tillfredsställelse med demokrati

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Denna uppsats inriktar sig på att undersöka ungas stöd för demokrati och vad som påverkar detta. Utgångspunkten är i tidigare forskning som har funnit att unga inte längre värdesätter demokrati i samma utsträckning som äldre generationer, vilket är ett trendbrott. Detta väcker frågan om den svenska skolan brister i den demokratiska fostran. För att undersöka detta kontrolleras det om utbildning i samhällskunskap vid gymnasiet påverkar demokratiska värderingar, med utgångspunkt i att samhällskunskapsundervisning som bedrevs under den föregående läroplanen har haft en positiv effekt. Utöver detta har tidigare forskning, som belyst frågan om stödet för demokrati beror av input till eller output från det politiska systemet, inriktat sig på ett urval av äldre individer, vilket öppnar för en studie bland yngre individer för att undersöka om dessa teorier även stämmer för de yngre åldrarna. För att besvara frågeställningen genomfördes en enkätundersökning bland elever vid tre kommunala gymnasieskolor Uppsala kommun. Resultaten baseras på de svar som enkäten inbringade från de totalt 197 gymnasieeleverna som fick möjlighet att delta i studien. Huvudslutsatsen är att stödet för demokrati påverkas både av faktorer på input respektive output sidan av det politiska systemet. Studien finner även att mängden samhällskunskapsundervisning inte har något signifikant betydelse för stödet av demokrati, men då detta är ett komplext område så krävs ytterligare studier.  

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)