Med berättandets kraft : En kvalitativ studie om hur Storytelling kan stärka ett företags varumärke

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: I vårt samhälle där produkter och tjänster blir allt mer lika räcker det inte längre att företagen har den senaste tekniken, det bästa priset eller den snyggaste designen. Konsumenter vill idag, utöver den fysiska produkten, även ha ett så kallat mervärde. Mervärdet kan skapas genom att företaget formar ett starkt varumärke som konsumenten kan identifiera sig med. Ett starkt varumärke kan skapas genom olika strategier. En strategi som allt fler företag har börjat använda sig av är så kallad Storytelling. Storytelling är ett kraftfullt verktyg för att skapa en stark varumärkesidentitet inom företaget, men kan även användas som ett marknadsföringsverktyg riktat till konsumenter. Då lite forskning har gjorts kring extern Storytelling och dess påverkan av företags varumärke syftade studien till att undersöka och skapa förståelse kring extern Storytelling och hur det kan användas för att stärka företagsvarumärken och skapa en differentiering på marknaden. I studien undersöktes fem företag som alla arbetar med Storytelling i sin marknadsföring, framförallt via reklamfilmer. Dessa företagintervjuades genom semi-strukturerade intervjuer för att ge en djupare förståelse kring användandet av Storytelling samt hur det påverkar företagens Brand Equity, det vill säga värdetav varumärket, och Brand Identity, varumärkesidentiteten. Studiens resultat visade att Storytelling i reklamfilmer kan ge konsumenter ett emotionellt värde än enbart ett funktionelltvärde. Företagens användning av Storytelling har bidragit till att företagens varumärkesidentitet, i form av värderingar och personligheter, lyfts fram. Genom att företagen har lyft fram sin personlighet och identitet i sina filmer har de kunnat skapa positiva associationer till företaget. Företagens reklamfilmer som innehåller Storytelling har således stärkt företagens olika delar av varumärket och skapat en differentiering på marknaden, detta med hjälp av personliga och unika berättelser med starka karaktärer och/eller känslor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)