Sagan som hjälpmedel för matematikinlärning en fallstudie om att använda sagan i förskolan för att få barn intresserade av matematik.
Sammanfattning: Bakgrund: För att stödja barns språkutveckling är det naturligt att arbeta med sagan iförskolan, det är dock inte så vanligt när det gäller matematikutveckling. Därför ville viutforska det området.Syfte: Vårt syfte med fallstudien var att undersöka om man med sagans hjälp kan få barnenintresserade av matematik. Vi ville också ta reda på om arbetssättet kunde användas för attkartlägga barnens kunskaper kring uppräknandets idé.Metod: För att undersöka detta har vi förutom litteraturstudier genomförtundervisningsförsök i en förskola. En av förutsättningarna för att kunna genomföraundervisningsförsöken var att genomföra en matematikdidaktisk analys av sagan vi valde attanvända vid undervisningsförsöken.Resultat: Sagan är en möjlighet till att ge barnen förutsättningar att utveckla förmågor ochtillägna sig kunskap inom matematik. Barnen i våra undervisningsförsök var engagerade ochdet var en bra metod för oss att erbjuda barnen matematik på ett naturligt och lustfyllt sätt.Det blev ett tydligt sätt för oss att ta reda på barnens förkunskaper när det gälleruppräknandets idé, vilket är en förutsättning för att börja räkna.Slutsats: Med inlevelse och utforskande arbetssätt kan vilken saga som helst användas somutgångspunkt för arbete i matematik. Det gäller att man som lärare är medveten om vad måletmed arbetet är och har kunskap i hur man kan finna matematiken i sagor.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)