En F-6 skola på Mälarängen

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Författare: Amy Ekblom Bickham; [2018]

Nyckelord: Mälarängen; Grundskola; F-6;

Sammanfattning: I dagens samhälle är skolan en plats där elever får chansen att lära sig, trivas och växa som individer. Samtidigt är bristande motivation bland studenter ett ökande fenomen. I det här projektet har jag utformat en skola som syftar till att hjälpa och motivera eleverna. För att ta itu med detta har jag kombinerat traditionell undervisning i klassrum med unika inomhus- och utomhusupplevelser. Skolan är utformad för att engagera studenter i både skolarbete och fritidsaktiviteter genom att erbjuda olika typer av läromiljöer för att uppmuntra mindre motiverade studenter och erbjuda en skola som skiljer sig från skolan som vi traditionellt sätt länge trott varit den bästa.  Därför har jag utformat utrymmen utanför klassrummet som kan ge förutsättningar för ett annorlunda och mer varierat lärande. Jag har skapat en övergång från ett inomhusbaserat, teoretiskt lärande till en utomhusbaserad, praktisk och mer aktiv undervisning. Med detta vill jag samtidigt skapa en relation till naturen och väcka nyfikenhet, men också skapa förutsättningar för ett utomhusbaserad lärande. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)