Hållbar hemelektronik : En studie om svenska hemelektronikåterförsäljares arbete för hållbara leverantörskedjor

Detta är en Magister-uppsats från Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

Sammanfattning: Bakgrund: Det råder en i allmänhet ökad efterfrågan om hållbara leverantörskedjor. Tillverkningen av hemelektronik är däremot både socialt och miljömässigt icke-hållbar vilket på senare år har uppenbarat sig i stor omfattning. Med tanke på att återförsäljarna av hemelektronik är många gånger fler än tillverkarna är återförsäljarna i en potentiell beroendeställning gentemot tillverkarna vilket väcker intresse för hur svenska återförsäljare av hemelektronik bör verka för hållbara leverantörskedjor. Syfte: Denna studie avser att beskriva konsumenters efterfråga och myndigheters påverkan på hållbara leverantörskedjor, beskriva den potentiellt asymmetriska relationen mellan tillverkare och återförsäljare på hemelektronikmarknaden samt utforska hur svenska återförsäljare bör verka för en hållbar leverantörskedja. Detta med tanke på den i allmänhet ökade efterfrågan på hållbara leverantörskedjor och den potentiellt svaga förhandlingskraft som återförsäljare av hemelektronik i Sverige innehar gentemot tillverkare. Slutsats: Konsumenters efterfrågan om hållbara leverantörskedjor i hemelektroniken är låg medan myndigheters efterfrågan om hållbar hemelektronik yttrar sig i form av striktare lagar. Beroendeställningen som svenska återförsäljare av hemelektronik har till tillverkare påverkar möjligheten att upprätthålla sina egenformulerade uppförandekod gentemot leverantörer, möjligheten till leverantörsbyte och garantin av en genomgående hållbarhet leverantörskedjan. För att påverka leverantörskedjorna till att bli mer hållbara använder sig återförsäljarna av styrmedel som uppförandekoder för leverantörer, relationsbyggande, utbildning och tillit. För att dessa ska ha största möjliga effekt rekommenderas en kombination av flera styrmedel. Formella som informella. Kunskapsbidrag: Då studien varit inriktat mot den svenska hemelektronikmarknaden har gjort resultatet till en vidareutveckling av befintliga teorier. Studien förväntas vara ett bidrag för framförallt återförsäljande aktörer och branschorganisationer på den svenska hemelektronikmarknaden Vidare är även resultatet användbart för organisationer som identifierar sig i den beroendeställning som studiens fallföretag befinner sig i samt ämnar att påverka hållbarheten i sina leverantörskedjor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)