Strävan efter en hållbar, säker och rättvis värld : En fallstudie på ASICS om CSR, Varumärke och Varumärkeslojalitet

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

Sammanfattning: Problemställningar: Hur arbetar sportföretag med Corporate Social Responsibility (CSR)? Hur är CSR-arbetet hos ett sportföretag sammankopplat med deras varumärke och varumärkeslojalitet? Syfte: Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse om hur ett av de största sportföretagen, som tillverkar sportutrustning och kläder, arbetar med CSR samt hur de förhåller sig till fenomenet. Vi vill även undersöka hur ett sportföretags CSR-arbete är sammankopplat med företagets varumärke och varumärkeslojalitet. Vi vill vidare undersöka om ramen för teorin kan jämföras med hur sportföretag arbetar med CSR i verkligheten. Teoretisk referensram: I detta kapitel presenteras den existerande teorierna kring begreppen Corporate Social Responsibility (CSR), Sportföretag och CSR samt varumärke och varumärkeslojalitet. Detta kapitel har väsentlig betydelse då det ligger till grund för studien och hjälper oss att ge klarhet inom ämnet. Metod: Fallstudien har genomförts med en kvalitativ undersökningsmetod och en deduktiv ansatts. Empirin är insamlad genom öppna personliga intervjuer och mailintervjuer med personer inom ASICS som är djupt insatta i ASICS CSR-arbete samt deras arbete med varumärket. En dokumentanalys av ASICS CSR – och Sustainability rapport från 2014 har också gjorts. Empiri: Kapitlet presenterar den empiri som vi har samlat in från våra respondenter om deras sakkunskap inom ämnet och information från den dokumentanalys som gjorts. Analys: I detta kapitel jämförs och analyseras den insamlade empirin gentemot den teoretiska referensramen. Slutsats: ASICS arbetar kontinuerligt med CSR, de försöker ständigt utveckla sitt arbete och sprida kunskap om deras hållbarhetsfilosofi genom hela leverantörskedjan. ASICS CSR-arbete bygger på att de vill ha en god och säker leverantörskedja, de vill investera i samhällen och människor samt minska miljöeffekterna av deras produkter och tjänster. Studien har kunnat visa att ASICS CSR-arbete är indirekt sammankopplat med deras varumärke och varumärkeslojalitet. Detta genom att deras CSR-arbete skapar genomtänkta materialval vilket är sammankopplat med kvalité och prestanda som beskriver ASICS varumärke. Deras CSR-arbete länkas indirekt samman till deras varumärkeslojalitet genom att de är ett företag som tar sitt ansvar och deras konsumenter har förtroende för deras produkter. ASICS varumärke sammankopplas i sin tur till deras varumärkeslojalitet genom att de är ett företag som producerar trovärdiga produkter som skapar goda relationer med konsumenterna.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)