Varumärkesidentitetens påverkan på utbytespraktik genom inköpsstrategier : En fallstudie av apoteksbranschen

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Syftet med denna uppsats är att undersöka hur apoteksbranschens gemensamma varumärkesidentitet påverkar utbytespraktik genom inköpsstrategier. Utbytespraktik utgör de aktiviteter som sker innan ett köp av slutkonsumenten. Materialinsamlingen i studien har gjorts med en fallstudie av branschens fyra största aktörer. Resultatet baseras på tidigare forskning, intervjuer, branschrapporter samt information från aktörernas hemsidor. Resultatet visar att apoteksbranschens varumärkesidentitet framhäver värderingarna: ansvarsfullhet, trovärdighet, nytänkande och kompetens. Dessa kan återfinnas i aktörernas inköpsstrategier och kvalitetskontroller som sker innan ett inköp från leverantörer. Som en konsekvens av detta har inköpsstrategier och kvalitetskontroller en direkt påverkan på apotekens sortiment. Kvalitetskontrollerna ställer även krav på butikspersonalen, vilket påverkar deras försäljningsmetoder.  Både sortiment och försäljning, som är delar av utbytespraktik, har ett tydligt samband med värderingarna från apotekens varumärkesidentitet. Detta eftersom de båda är grundläggande komponenter innan ett köp kan ske.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)