Barns fysiska aktivitet i förskolan : Förskollärares betydelse för barns fysiska aktivitet i förskolan

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

Sammanfattning: Studiens övergripande syfte handlar om att skapa en fördjupad förståelse om förskollärares och miljöns betydelse för barns möjligheter till fysiska aktiviteter i förskolans verksamhet. Vi vill med studien ta reda på vad förskollärarna har för betydelse för barns fysiska aktivitet i förskolan och hur de använder sig utav det. Studien är baserad på semistrukturerade intervjufrågor med personlig kontakt, genom ljudinspelning och anteckningar. Förskollärarna kopplar fysisk aktivitet till rörelse och motorisk utveckling, det var en respondent som nämnde pulshöjande aktiviteter. Förskollärarna nämnde hur viktig förskolans miljö är för att kunna erbjuda barnen fysiska aktiviteter. De framförde även mycket om samspel och förebilder, vad samspel och förebilder har för roll i förskolans verksamhet förskollärare emellan, barn sinsemellan, samt mellan förskollärare och barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)