Språk, kommunikation och lärande : En intervjustudie om hur förskollärare skapar förutsättningar för barns utveckling av språk och kommunikation i Montessori- respektive Reggio Emilia-inspirerad pedagogik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

Sammanfattning: Studiens syfte har varit att undersöka hur förskollärare beskriver att de skapar språkliga och kommunikativa förutsättningar i Montessoriförskolor samt Reggio Emilia-inspirerade förskolor. Med detta syfte har vi velat se hur förskollärarna organiserar sin miljö samt hur de förhåller sig till utvecklandet av barns språk och kommunikation och hur detta realiseras i praktiken. Utifrån ett sociokulturellt perspektiv har vi framhållit att språk och kommunikation är något som uppstår mellan människor i olika sociala sammanhang. Då vi talat om språk som nära kopplat till barns kognitiva förmågor, har vi även beaktat lärandeaspekten som tillkommit naturligt till studien i och med undersökandet av språk och kommunikation. Detta är något som beskrivs i studiens resultat. Genom kvalitativa intervjuer som involverat fem förskollärare i vardera pedagogik har vi fått inblick i hur de intervjuade uppfattar sitt arbete med språk och kommunikation och även hur de anser att barns lärande tar sig uttryck både generellt och i förhållande till språk och kommunikation. Resultatet har visat att båda pedagogiker visar drag av det sociokulturella perspektivet på lärande och att barns interaktioner med andra barn och vuxna är betydande för utvecklingen av språk, kommunikation och lärande. Skillnader har däremot visat sig till olika grad och inom olika områden som miljö, förhållningssätt och pedagogisk praxis. Språket betonas alltså som viktigt att utvecklas i båda pedagogiker men faktorer i omgivningen skiljer sig och sett ur ett sociokulturellt perspektiv skapas därmed olika läranden och sammanhang som barn ingår i. Detta menar vi inte är något som nödvändigtvis behöver betyda att förskolorna skiljer sig i likvärdighet eftersom det kan vara svårt att bedöma vad som är likvärdigt, då betydande faktorer för barns individuella behov och förutsättningar sannolikt skiljer sig för varje barn.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)