Ikonicitet kopplat till historiska läromedel : En kvalitativ studie om hur ikonicitet påverkar intresset hos elever i årskurs 5 för historiska läromedel

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

Sammanfattning: Det här examensarbetet undersöker hur graden av ikonicitet i illustrationer hänger ihop med engagemang och intresse hos elever i årskurs 5. Studien syfte är att ta fram goda exempel på ett studiematerial med illustrationer (kopplat till Västmanlands läns museums utställning När då var nu) som är anpassade för målgruppen. Detta undersöktes genom kvalitativa metoder– intervju med en bibliotekarie respektive en barnboksillustratör samt en fokusgrupp med elever från årskurs 5. Studien visade att graden av ikonicitet inte var det avgörande i vad som skapar intresse hos eleverna utan känsla, karaktär och detaljrikedom var aspekter som stod över i relevans.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)