Vetenskapligt språk i svenska som andraspråk på gymnasiet. En systemisk-funktionell analys av utredande texter

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

Sammanfattning: Syftet med det här examensarbetet är att med hjälp av systemisk-funktionell lingvistik undersöka språkliga strukturer i utredande texter skrivna av elever som studerar kursen Svenska som andraspråk 3 på gymnasiet. Studiens två frågeställningar är: Vilka skillnader och likheter avseende processer, grammatiska metaforer och täthet finns mellan texter som bedömts som A, E respektive F i Svenska som andraspråk 3? samt Hur samspelar processer, grammatiska metaforer och täthet i elevernas texter? Studiens teoretiska ram tillika metod är systemisk-funktionell lingvistik. Materialet utgörs av fem texter skrivna av elever som läser Svenska som andraspråk 3 på gymnasiet. I varje text har processer, grammatiska metaforer, lexikal densitet och nominalkvot analyserats. Resultatet visar att de texter som har fått A i betyg är tätare och innehåller fler grammatiska metaforer än texterna med lägre betyg. Däremot framkommer inga mönster för processtyperna, utöver att nästan alla texter domineras av relationella processer. De strukturer som tydligast samspelar med varandra i texterna är lexikal densitet och grammatisk metafor.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)