Hur elever hjälper varandra när kooperativt lärande tillämpas i matematiken

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Högskolan i Halmstad

Författare: Anna Ek; [2019]

Nyckelord: kooperativt lärande; matematik; problemlösning; samarbete;

Sammanfattning: I många skolor sker matematikundervisning med hjälp av en lärobok. Det har dock visat sig att elever mister sin förmåga att samtala och diskutera matematik om undervisningen sker i för stor utsträckning genom en matematikbok (Boaler, 2001:123). Det förespråkas istället att elever får samarbeta med varandra eftersom de på så vis får möjlighet att se hur andra elever tänker och löser uppgifter (Taflin, 2008:46). Genom att använda kooperativt lärande inom matematiken får elever möjlighet att arbeta tillsammans eftersom undervisningsmetoden bygger på att alla elever i en grupp samspelar med varandra efter bestämda strukturer (Williams, Sheridan & Pralin Samuelsson, 2000:53). Studien genomfördes med en kvalitativ analys där videoinspelningar utgjorde materialet för empirin. Den insamlade empirin synliggjorde samarbetet mellan eleverna när kooperativt lärande tillämpades. Det visade sig att eleverna stöttade varandra genom uppmuntran, utmaning och deltagande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)