Var är den lokala stjärnreportern? : Lokaltidningars profilering av sportreportrar

Detta är en Kandidat-uppsats från Mittuniversitetet/Institutionen för medie- och kommunikationsvetenskap

Sammanfattning: Problemformulering och syfte:Digitaliseringen har inneburit en omstrukturering för hela tidningsindustrin. Lokaltidningarnastår inför en ny ekonomisk verklighet där sjunkande annonsintäkter och minskandeprenumeranter är ett faktum. De rikstäckande tidningarna har försökt anpassa sig tillförändringarna genom att väva samman nyhetsjournalistiken med sociala medier och genomatt bygga reportrar som profiler. Men hur jobbar lokaltidningarna? Syftet med uppsatsen är attundersöka hur de lokala sportredaktionerna i Norrland arbetar med att profilera sina reportraroch vad de ser för värde i att ha starka profiler på tidningen. Vi undersökte även hurredaktionerna använder sig av sociala medier för att profilera sina reportrar. Studien tar sittteoretiska avstamp i teorin om medielogik, och framförallt social medielogik.Metod och material:I studien undersöks tre lokala sportredaktioner i Norrland: Östersunds-Posten, Västerbottens-Kuriren/Folkbladet och Piteå-Tidningen. Vi genomförde kvalitativa intervjuer med ensportchef och en reporter från varje redaktion.Huvudresultat:Resultatet visar att de tre lokala sportredaktionerna inte jobbar aktivt med att profilerasärskilda reportrar. Det finns profiler på tidningarna, men enligt redaktionerna har de inteblivit det genom ett aktivt och strategiskt byggande av ett personligt varumärke, utan genomett specialområde som intresserat publiken. En orsak till varför man inte profilerar reportrar inågon större utsträckning, anses enligt redaktionerna vara bristen på resurser. Däremot ser allaredaktioner ett värde i att ha profilerade reportrar, då det skapar förtroende och en relation tillläsarna. De tre redaktionerna använder sig främst av tidningens egna konton på sociala medierför att sprida sitt material. Om man utgår från den sociala medielogiken har studiens tidningarpåbörjat en anpassning och försöker nå ut med sitt material på sociala medier, men det finnsingen strategi för att profilera reportrar på dessa plattformar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)