Upplevd stress och stresshantering hos universitetsstudenter, en intervjustudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

Sammanfattning: SCB (2017) rapporterar att sju av tio högskolestudenter upplevde sig stressade flera dagar i veckan, ungefär 40 % av studenterna upplevde det också problematiskt att kombinera studier med privatliv. Studiens syfte var att undersöka hur universitetsstudenter upplevde stress och stresshantering. Semistrukturerade intervjuer gjordes på totalt åtta universitetsstudenter. Datamaterialet analyserades genom en kvalitativ innehållsanalys där 3 teman identifierades (1, tidspress, 2 osäkerhet, 3 återhämtning). Resultatet visade att brist på tid var en stor faktor till stress då studenterna upplevde att de inte hade tillräckligt med tid för att hinna med tentor, föreläsningar och privatliv. Studenterna beskrev att nya uppgifter, många uppgifter samtidigt och känslan av att prestera under korta deadlines upplevdes som stressande. Det fanns också en uppfattning att höga krav och en känsla av att behöva prestera ledde till ökad stress. Samtliga informanter upplevde en osäkerhet kring skolan och studentlivet som orsakades av upplevelsen av att inte tro på sin egen förmåga att klara en viss tenta, uppgift eller deadline. Återhämtning i form av socialt stöd och fysisk aktivitet var de vanligaste metoderna för att hantera stress. Vidare visade resultatet att majoriteten av studenterna använde sig utav en emotionell copingstrategi för att hantera sin stress. Resultatet från föreliggande studie stämde överens med Källoffs (2015) studie om studenters minskade förmåga att hantera sina studier vid stressande situationer.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)