Utveckling av oljetestrigg för Compactmotorer

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad fysik och elektronik

Författare: Jakob Friman; [2019]

Nyckelord: Hydraulik; Tribologi;

Sammanfattning: Bosch Rexroth i Mellansel, Sverige levererar kompletta hydraulsystem för applikationer som kräver lågt varvtal och högt vridmoment. Hydraulmotorn, som är en radialkolvsmotor med kamring, utvecklas och tillverkas i fabriken i Mellansel där det även finns ett stort hydraullaboratorium för att kunna testa motorerna. Med ökade kundkrav på hydraulvätskor som är miljöanpassade samt brandklassade har detta lett fram till ett behov att undersöka hur olika hydraulvätskor fungerar tribologiskt tillsammans med Hägglunds-motorer. Företaget vill därför kunna utvärdera olika typer av oljor på ett effektivt sätt som inte kräver att nuvarande testboxar töms och rengörs, detta på grund av den stora oljevolymen och den tid det tar för att rengöra alla komponenter. Efter en inledande projektplanering gjordes en litteraturstudie inom tribologi för att få en uppfattning om vad som händer med ytor i rörelse och hur detta appliceras i Hägglunds-motorer. I litteraturstudien ingick även att undersöka vilka befintliga tester för utvärdering av oljor som finns på marknaden och undersöka huruvida dessa är applicerbara tribologiskt mot Hägglunds- motorer. Det finns ett flertal standardiserade tester som utröner enskilda tribologiska egenskaper för olika tribologiska kontakter. Det är möjligt att det kan hittas en uppsättning sådana som kan viktas inbördes och därmed få en modell av en Hägglunds-motor för oljetester. Komplexiteten i de olika tribologiska kontaktytorna i en motor har dock lett till slutsatsen att endast en komplett motor kan ge ett fullständigt svar. De två koncept som tagits fram baseras på den minsta tillgängliga motormodellen, CAb10-8, samt den minsta modellen ur den mest sålda motorfamiljen, CA 50-20. Med dessa motorer valda gjordes beräkningar på effektförluster och dimensionering av pumpar, elmotorer och kylare. Resultatet av detta examensarbete är två koncept som ska vara till underlag för beslut om vidare utveckling av en oljetestrigg. Arbetet medför inget inköp av komponenter eller testning av koncept, detta på grund av den begränsade tidsramen för projektet. Det som behöver undersökas vidare är ifall högeffektsprovning är nödvändigt för denna typ av provning. Är det inte nödvändigt kan det vara möjligt att koncept 2, med någon form av varvtalsbegränsning på motorn, är genomförbart med samma mängd olja som i koncept 1.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)