Språksvårigheter och fysikundervisning : Hur språksvårigheter kan påverka inlärning och kunskapsutveckling i fysik

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

Sammanfattning: Detta arbete handlar om hur elever som inte har svenska som modersmål utmanas av språksvårigheter i ämnet fysik i grundskolan. Vidare undersöks hur några elevers inlärning och kunskapsutveckling påverkas av detta och vilka faktorer som utgör hinder för deras kunskapsutveckling. Detta arbete syftar också till att ge insikt om dessa elevers behov samt ge exempel på didaktiska redskap som kan användas för att utveckla undervisningen för dem. Den metod som använts är kvalitativa intervjuer med sex elever som har bott i Sverige mellan två och fem år. Eleverna går i åk 7, 8 och 9 och både flickor och pojkar är representerade. Intervjuerna visade att flertalet elever upplever att de inte hänger med och förstår fullt ut lärarens instruktioner, uppgifter och genomgångar på grund av språksvårigheter. Eleverna berättar att de väljer att vara tysta i klassrummet och inte ställa frågor eller visa vad de kan av rädsla för att säga fel eller missuppfattas av lärare och klasskamrater. För att få möjlighet att visa och utveckla sina kunskaper önskar de stöd av studiehandledare i sitt modersmål, där de kan få begrepp förklarade och sina kunskaper översatta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)