"Tillsammans gör vi skillnad" : En kvalitativ studie om samverkan inom social insatsgrupp

Detta är en Kandidat-uppsats från Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

Författare: Madeleine Ehrenhorn; Janina Ejdsäter; [2018]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: Denna kvalitativa intervjustudie syftar till att undersöka socialtjänstens, skolans, polisens och fritidsverksamhetens upplevelser av hur samverkan inom arbetsmetoden social insatsgrupp fungerar rent praktiskt och vilka förväntningar som präglar samverkan mellan aktörerna. Studiens resultat grundar sig i åtta semistrukturerade intervjuer med nio respondenter som är yrkesverksamma inom en mellanstor svensk kommun. Samtliga respondenter har erfarenhet av att samverka inom social insatsgrupp. Resultatet visar bland annat att ett systematiskt arbetssätt är en förutsättning för en fungerande samverkan. Av resultatet framkommer även att en tydlig rollfördelning är viktig för arbetet inom social insatsgrupp men att det inom den aktuella kommunen finns motsägelser i vilka förväntningar som präglar de olika aktörernas roller jämfört med den logik som präglar aktörernas ordinarie verksamhet. Utifrån resultat har författarna kommit till slutsatsen om att samverkansarbetet inom metoden bör utvärderas och att målet med arbetet är mer betydelsefullt än arbetsprocessen. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)