Den uppskattade läraren : en enkätstudie om gymnasieelevers syn på klassrumsledarskap

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Läraren har en betydande roll för undervisningen i skolan och det ställer höga krav på läraren att leda sina elever mot ett bra lärande. Således syftade studien till att undersöka hur gymnasieelever och lärare ser på en god ledare i klassrummet. Vidare har vi undersökt om det finns könskillnader i elevernas syn på en god ledare. Ytterligare undersöktes om ledarskapsstilarna skulle kunna vara en bidragande faktor till en orolig eller en fungerande arbetsmiljö. Med hjälp av den tidigare forskningen utformades våra enkäter samt att den utgjorde en grund för vårt analysarbete. Studien var kvalitativ och undersökningen genomfördes med två olika enkäter, en för gymnasieelever och en för lärare. Urvalet bestod av gymnasieelever och lärare i mellersta Sverige som gick/jobbade på kommunala skolor. Sammanlagt deltog 83 gymnasieelever och 7 lärare. I resultatet kan vi se att eleverna framhäver vissa egenskaper för en god ledare, den mest frekventa egenskapen är våga leda/ ta tag i problem. Vidare kan vi se att elever och lärare föredrar en demokratisk ledarstil främst. Resultatet tyder på att lärarens val av ledarstil kan vara en bidragande faktor för hur klimatet i klassrummet upplevs. Könsskillnader syns tydligast i elevernas val av vilka ledaregenskaper en ledare ska besitta.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)