Påverkan vid implementeringen av digitala en – till – en.

Detta är en Magister-uppsats från Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

Sammanfattning: Denna studie har undersökt implementeringen av en-till-en med det digitala verktyget chromebook på en svensk skola som benämns som Bokskolan. Syftet har varit att undersöka hur olika utbildningsaktörer resonerar om implementeringen. Vidare var syftet att undersöka möjligheter samt utmaningar det medför samt hur de olika utbildningsaktörerna resonerar kring implementeringen på skolan. Vid studien användes två olika forskningsfrågor som berör vilka möjligheter samt utmaningar det finns vid en implementering av en-till-en samt hur olika utbildningsaktörer resonerar kring detta. Studien är en empirisk fallstudie där en relativt ny implementering av digitala en-till-en har studerats. Därefter har resultatet diskuterats i relation till Technology Acceptance Model (TAM), tidigare forskning samt studiens forskningsfrågor. Genom en innehållsanalys av intervjuerna framkom att det är en förvirring bland de olika utbildningsaktörerna rörande vem som tar beslut samt varför det gjorts. I och med implementeringen öppnar det upp för en rad nya möjligheter när det gäller utformandet av lektioner för lärarna men samtidigt en del hinder såsom hur infrastrukturen bör fungera. En bärande faktor för att få med alla att vara en del av digitaliseringen bör lärarna förses med rätt verktyg för att utföra arbetet. Slutsatsen är att det inte finns några faktiska bevis på att implementeringen av digitala verktyg i undervisningen inte är så omvälvande som många, både lärare samt forskare antyder. Men samtidigt om en kommun väljer att satsa på en implementering behöver man vara noga med att förse alla lärare med rätt förutsättningar för att arbeta digitalt för att på så sätt ge alla elever en likvärdig digital utbildning och minska den digital klyftan i Sverige.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)