Rita för betyg - koppling mellan figurer och resultat

Detta är en Master-uppsats från Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

Sammanfattning: I denna studie har vi undersökt om det föreligger en korrelation mellan elevers resultat i skolan och diverse kvaliteter på figurer de konstruerar då de löser matematiska problem. Underlaget till studien har varit 207 elevlösningar till uppgifter på nationella prov i Matematik 2c, då eleverna är runt 16-17 år gamla. Vi har påvisat, med begränsat socio-ekonomiskt underlag, att sannolikheten för slumpmässiga relationer mellan resultat och figurkvaliteter är låg. Vi har även påvisat att korrelationen är positiv, alltså att konst-ruerade figurer med hög kvalitet är kopplade till höga resultat. Det verkar också som att elever som använder sig av figurer presterar högre än elever som inte gör det. I relation till många andra studier är vår studie relativt väl underbyggd gällande statistiskt underlag. Dock är detta en av de punkter vi ser att framtida studier bör ta vid: utöka underlaget ytterligare både till antal men framförallt till socioekonomisk och geografisk utbredning. Vidare ser vi också att andra sorters matematiska problem studeras och inte endast problemlösning som undersökts här.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)