Maskulinitet och självkänsla : En kvantitativ studie om mediers påverkan på unga män

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Sammanfattning: Syftet med denna kvantitativa studie var att undersöka kausala samband mellan internalisering av maskulinitetsideologi, självkänsla och konsumtion av medier. Studiens teoretiska fokus var rollteori, som har använts för att diskutera resultatets innebörd. Undersökningen utfördes i form av en enkät i pappersform med forskarna närvarande. Två förstudier genomfördes för att tydliggöra frågorna om mediekonsumtion, samt ta del av kommentarer om enkäten. Tre slutgiltliga insamlingar utfördes med totalt 120 unga män, från tre olika gymnasier i Västra Götaland. Det signifikanta resultatet visade att graden av internaliserad maskulinitetsideologi hade en negativ påverkan på individens självkänsla. Dock visade sig inte mediekonsumtion ha en signifikant positiv påverkan på graden av internaliserad maskulinitetsideologi. Studien fann också att mediekonsumtion inte hade en signifikant negativ påverkan på graden av självkänsla. Utifrån resultatet kunde slutsatsen dras att mer forskning krävs för att undersöka medias påverkan. Framtida forskning behöver öka förståelsen för hur internaliserad maskulinitetsideologi påverkar unga män. Mer omfattande studier behöver genomföras där internaliserad maskulinitetsideologi, självkänsla och kroppskänsla undersöks ytterligare med hjälp av en kvalitativ metod, i form av intervjuer. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)