Det nationella provet - ett prov för alla? : En studie av elevers åsikter om det nationella provets texthäfte i svenska som andraspråk på gymnasiet

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Svenska (sve) och svenska som andraspråk (sva) är olika kurser på gymnasiet men använder samma texthäfte i de nationella proven. Denna studie har i syfte att undersöka sva-elevers åsikter om texthäftet. Studien baseras på tre gruppintervjuer med gymnasieelever, två grupper med elever som läser svenska som andraspråk och en jämförande grupp med gymnasieelever som läser svenska. Resultatet visar att sva-eleverna tycker att flera av texterna i häftet skapar stress, innehåller svårbegripligt språk och behandlar främmande ämnen. Utifrån resultatet av intervjuundersökningen har två textanalyser genomförts på den text i häftet som sva-eleverna ansåg vara svårast, en läsbarhetsanalys och uträknande av läsbarhetsindex. Textanalyserna bekräftar sva-elevernas tankar om att den utpekade texten innehåller delar som kan vara svårbegripliga för andraspråkselever. Slutligen visar studien att det till viss del råder skilda åsikter mellan sva- och sve-eleverna men båda grupperna önskar att texthäftet vore kortare och behandlade ämnen närmare deras egna referensramar

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)