En utredning om inredning - En kvalitativ studie om hur bloggare inom heminredningsgenren framställer konsumtion och skapar ideal.

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Sammanfattning: Examensarbetets titel: En utredning om inredning - En kvalitativ studie om hur bloggare inom heminredningsgenren framställer konsumtion och skapar ideal. Seminariedatum: 14 januari 2016 Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring, 15 högskolepoäng Författare: Malin Björkling, Maja Karlsson, Pontus Westher Handledare: Annette Cerne Nyckelord: Identitetsskapande, ideal, konsumtion, heminredning, blogg. Syfte: Studera hur bloggare inom heminredningsgenren framställer konsumtion och hur detta skapar ideal. Metod: Uppsatsen bygger på kvalitativ metod i form av en semiotisk innehållsanalys av utvalda inlägg på webbsidor som skrivs i bloggformat. Bloggarna som analyseras är två av de största i genren, vilket motsvarar marknadsledare. De två bloggar som analyseras är Trendenser och Tant Johanna. Teoretiska perspektiv: I det teoretiska ramverket beskrivs först identitetsbegreppet, hur identitet ofta är vetskapen om tillhörighet till en viss social grupp. Vidare beskrivs hur konsumenter ofta väljer varumärke med varumärkespersonligheter som stämmer överens med hur de uppfattar sig själva. Ett annat teoretiskt perspektiv som presenteras är Goffmans teori om främre och bakre regioner. Slutligen presenteras teorier om hur kontexten är avgörande för hur innehållet uppfattas. Empiri: Trendenser skrivs av Frida Ramstedt och har cirka 205 000 besökare i månaden. Tant Johanna drivs av Johanna Bradford och har cirka 140 000 besökare i månaden. Resultat: Analysen visar att bloggerskorna konsumerar produkter som har egenskaper de vill bli förknippad med. De lånar varumärkesassociationer av produkterna som visas upp i bloggen. På så vis blir konsumtionen en samling av statussymboler för att positionera sig själva och sitt varumärke. Det är även tydligt att kontexten är avgörande för hur konsumtionen framställs. Hur konsumtionen framställs skapar i sin tur ideal om hur ett hem bör inredas och hur konsumenten bör agera; kräsen, medveten och subtil.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)