Geografiläraren + fältstudier= sant? : Geografilärarens perspektiv om val, ramfaktorer och platsens påverkan på fältstudier

Detta är en Kandidat-uppsats från Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

Sammanfattning: Sedan år 2011 står det explicit i kursplaner för geografiämnet att fältstudier ska vara en del av undervisningen. Syftet med denna studie var att framställa och analysera den syn, uppfattningar och upplevelser som geografilärare har angående fältstudier som roll i sin geografiundervisning. Frågeställningarna för studien var: hur och varför fältstudier genomförs, vilka möjligheter och hinder som uppstår samt om skolans lokalisering är en faktor till att fältstudier genomförs, detta med ramfaktorteorin som teoretisk utgångspunkt. De metodiska ansatserna som antogs var en enkätundersökning med 33 geografilärare som är verksamma inom grundskolan–gymnasiet, samt intervjuer med två geografilärare i gymnasieskolan. Det resultat som framgick var att det sker i större utsträckning en kombination av både natur- och kulturgeografiska fältstudier samt att kulturgeografiska element dominerar om en kombination inte genomförs. Fortsättningsvis är tidsramen för att genomföra fältstudier bristfällig enligt dessa lärare, men att fältstudier kan bidra med ett ökat engagemang för geografiämnet. Platsens roll och främst lokaliseringen av skolan har en viss inverkan på vilken typ av fältstudie som genomförs, men detta antagande grundar sig i vilka ramfaktorer som råder, preferens och erfarenheter dessa lärare har och vilken geografiundervisnings typologi de faller inom. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)