Processfokusering i offentlig upphandling

Detta är en Magister-uppsats från Mittuniversitetet/Avdelningen för kvalitetsteknik, maskinteknik och matematik

Sammanfattning: Det är trendigt just nu att utifrån olika aspekter se över vad offentliga upphandlingar bidrar till och vilken roll de ska ha i framtiden. Vissa av dessa aspekter som tas upp i debatten, exempelvis miljökrav och sociala krav, har traditionellt sett inte har hört hemma inom inköp och offentlig upphandling. Men den här typen av krav är sannolikt här för att stanna och det krävs därför effektiva processer som omhändertar den här typen av krav som ställs i allt större utsträckning. Men bortsett från lagstiftning, politiska krav, måluppfyllnad etc. finns det ett egenvärde i att ha effektiva processer. Processperspektivet har fallit lite mellan stolarna nu när det är så mycket annat som är aktuellt och relevant inom upphandlingsvärlden. Syftet med studien är att utveckla kunskap kring styrkor och förbättringsområden i processen ”att ta fram upphandlingsunderlag” för att se hur processen kan utvecklas vidare. Detta sker med utgångspunkt i medarbetarnas egna erfarenheter av att arbeta fram detta underlag. För att besvara syftet, har data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer och granskning av en logg. Studien är en fallstudie och den genomfördes som en kvalitativ studie för att få en djupare förståelse för situationen. Resultatet visar att styrkorna bl.a. är att det finns erfarenhet av upphandlingsprocessen och kunskap om vilka krav lagstiftningen ställer. De förbättringsområden som identifierades är att det i viss utsträckning är oklara förväntningar på vem som ska göra vad. Det finns också bristande förståelse för vilken tid och resurser som krävs för att ta fram ett upphandlingsunderlag.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)