Dumma Organisationer : - Flexibilitetens baksida

Detta är en Magister-uppsats från Företagsekonomiska institutionen

Författare: Lena Larsson; David Hardarson; [2005]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: I dagens samhälle säger sig de flesta företag sätta personalen främst och nyckelordet är kompetens och kunskap. Detta är en följd av att västvärlden gått från produktionssamhälle till ett informationssamhälle och till det som kallas den Nya Ekonomin. I denna allt mer globala värld har företag insett att de behöver vara mer flexibla i personalhänseende för att vara konkurrenskraftiga, vilket innebär att företag till stor del använder sig av temporär personal. Vi ser att det är en paradox att man å ena sidan pratar om lärande organisationer som bygger på kunskap samtidigt som dessa företag använder sig av temporär personal som i praktiken inte innehar och inte får möjligheter att tillskansa sig denna kunskap. Denna uppsats behandlar problemet av att kombinera flexibilitet med motivation och lärande organisationer med frågeställningen: Vad händer med motivationen i företag och det organisatoriska lärandet då företag väljer ett flexibelt organisationsätt? Syftet med uppsatsen är att kritiskt granska och undersöka klädföretags arbete och inställning med/till den perifera arbetskraften för att kunna se vad detta har för effekt på motivationen i företag och företags kompetens. För att besvara denna frågeställning och uppfylla vårt syfte har vi undersökt två svenska klädföretag; Boomerang och Filippa K. Utifrån analysen och teorin har vi kommit fram till att dagens flexibla företag i stor utsträckning väljer flexibilitet framför att utnyttja organisationens fulla potential till kompetensutveckling. Detta genom att inte prioritera upptagandet och utvecklandet av kunskap hos hela personalstyrkan. Vi har funnit att företag skulle kunna satsa på kunskapsutbildning och därigenom få en mer motiverad personal, men att de väljer att inte göra det. Detta gör att flexibla företag idag förlorar kunskap som de med enkla åtgärder skulle kunna uppta. En organisation som tillvaratar och utvecklar sin personals kompetens och kunskap har större möjlighet att upptäcka nya händelser och trender i marknaden samt är bättre förberett att reagera på dessa. Därför drar vi slutsatsen att flexibla organisationer är dumma organisationer. Dumma på det viset att de inte tillvaratar den kunskap som finns inom organisationen och att de ser insparandet på motivationsåtgärder som en besparing för företaget, men framförallt för att de kastar bort den kunskap som faktiskt finns inom organisationen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)