Etiska budskap på veganska måltidsproteinförpackningar

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan Dalarna/Grafisk teknologi

Sammanfattning: De etiska konsumenterna växer i antal (Young, Hwang, McDonald & Oates, 2010). och att äta veganskt blir allt mer populärt (The Nielsen Company, 2017). I takt med att de nya veganska produkterna intar marknaden saknas riktlinjer och forskning kring etiska budskap på veganska måltidsproteinförpackningar, något som skulle kunna hjälpa formgivare med hur de kan tänka när de designar dessa förpackningar. Den föreliggande studien undersöker om och hur olika varumärken som säljer vegansk processad mat förmedlar etiska budskap via texter, bilder, kostbenämningar och certifieringar på sina förpackningar samt hur konsumenterna ställer sig till budskapen. Studien genomfördes via en visuell innehållsanalys och en enkätundersökning. Resultatet visar att majoriteten av respondenterna ansåg att kommunikation av etiska budskap på förpackningar är positivt och kan ge mervärde till konsumenten utifrån målgrupp. Studien har även visat att varumärken med produktutbud för allätare till större del kommunicerar personliga preferenser medan varumärken med produktutbud för vegetarianer kommunicerar både etiska aspekter och personliga preferenser på sina förpackningar.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)