Vem äger bilden av Migrationsverket?

Detta är en Kandidat-uppsats från Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

Sammanfattning: Mediernas framställning av Migrationsverket Denna uppsats undersöker och analyserar hur svenska dags- och kvällstidningar, inom ämnet strategisk kommunikation, porträtterar den svenska myndigheten Mi-grationsverket i media under en av myndighetens mest krävande perioder, under pågående flyktingkris hösten 2015. Idag fungerar dags- och kvällstidningar som en brygga mellan myndighetens information och dess slutliga publik vilket ger dem stor makt i att tolka och kunna sprida egna perspektiv av Migrationsverket och dess arbete under flyktingkrisen. Genom en textanalys har artiklar analyserats för att skapa förståelse kring hur de fem utvalda dags- och kvällstidningarna rap-porterar vidare myndighetens egna informationsartiklar från dess hemsida. Med utvalda teorier som dagordningsteorin, framing och priming tillsammans med andra retoriska verktyg har vi kunnat förstå hur medierna framställt Migrationsverket i deras artiklar. Resultatet av den genomförda studien visar på att dags- och kvällstidningar har en stor påverkan i att beskriva och gestalta nyheterna, och i en-lighet med de olika logikerna använder sig media utav redan etablerade synvinklar på situationen som förstärker de befintliga perspektiven och bidrar till en ensidig rapportering av flyktingkrisen och Migrationsverket. Resultatet visar också att media, med hjälp av retoriska verktyg, förenklar och paketerar information vilket möjliggör ökad mottaglighet hos läsaren. Vidare ger denna studie förståelse för att de utvalda dags- och kvällstidningarna enbart väljer att rapportera om negativa och kaotiska nyheter och således ger en väldigt enkelspårig porträttering av sanningen.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)