"Det som är bra med digitalisering är att alla barn kan vara delaktiga på olika nivåer" : En studie utifrån specialpedagogisk didaktik om hur digitala verktyg kan användas i förskolans undervisning

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

Sammanfattning: Studien är en fristående del av ett ULF-projekt på Örebro Universitet där digitala verktyg undersökts tillsammans med estetiska uttryckssätt i förskolans undervisning. Den här studien har ett specialpedagogiskt fokus och tittar på undervisningens modellering utifrån en specialpedagogisk didaktik med begreppen flerstämmighet, takt och otakt. Syftet är att bidra med kunskap om hur digitala undervisningssituationer i förskolan kan möjliggöra en varierad undervisning för så väl alla som varje barn och undersökts med frågan; Hur ter sig begreppen flerstämmighet, takt och otakt i pedagogernas berättelser om hur de använder de digitala verktyg i undervisningen? Studien tar upp vad digitalisering i förskolan kan innebära både från styrdokument, nutida forskning och media, samt vad undervisningsbegreppet och specialpedagogik kan innebära i förskolan. Den teoretiska grunden utgår från en specialpedagogisk didaktik med en idé om att ”one size dosen’t fit all”, vilket öppnar upp för ett bredare arbetssätt för att inkludera alla barn redan från början. Metoden som använts är fokusgruppsdiskussioner, vilka har analyserats på ett abduktivt sätt med begreppen flerstämmighet, takt och otakt. Den tidigare forskningen kring modellering, iscensättning och design av undervisning med digitala verktyg i förskolan är snäv och resulterar i likande svar; att lärare behöver mer kunskap och utbildning. Forskning kring specialpedagogisk didaktik kring flerstämmighet, takt och otakt är även den begränsad. Studiens resultat visar på att när pedagogerna hittar en balans mellan vad som är bekant och vad som är nytt kan digitala verktyg möjliggöra en varierad undervisning för såväl alla som varje barn både på individ-, grupp-, och organisationsnivå. Resultatet visar att ett specialpedagogisk didaktiskt förhållningssätt med begreppen flerstämmighet, takt och otakt kan leda till att digitala verktyg kan möjliggöra en varierad undervisning i förskolans undervisning. Det i sin tur kan leda till att förskolans undervisning kan bli balanserad, flerstämmig och rymlig nog för alla barn. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)