Genusperspektiv på nationalekonomi – välkommet eller motarbetat?

Detta är en L2-uppsats från Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

Sammanfattning: Ekonomiska fakulteten vid Lunds universitet beslutade år 2013 att genusperspektiv ska ha en framträdande roll i undervisningen. Genom intervjuer med undervisande personal på Nationalekonomiska institutionen undersöker denna studie vilka möjligheter de anställda har att följa de direktiv som Ekonomiska fakulteten beslutar om. Studien analyserar universitetslärarnas svar utifrån teorin om förstå, kan och vill, vilka är de tre egenskaper som Lundquist anser behövs för att beslut ska verkställas. Graden av uppfyllelse av Lundquists kriterier för god implementering varierar kraftigt mellan de intervjuade och det finns varierande möjligheter för de intervjuade att uppfylla policyn. Undersökningen är gjord utifrån ett traditionellt perspektiv på styrning, och arbetar med ett top-down-perspektiv vilket under arbetets gång fått utvecklas då modellen för styrningen kan diskuteras.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)