Plan mot diskriminering och kränkande behandling - Ett levande dokument i förskolan?

Detta är en Kandidat-uppsats från

Författare: [2014]

Nyckelord: Likabehandling; Likabehandlingsplan; Diskriminerin;

Sammanfattning: Syftet med denna empiriska studie har varit att undersöka vad ett antal förskollärare anserligga till grund för utformandet av deras likabehandlingsplaner samt hur förskollärare ansersig arbeta utifrån denna, med avseende på arbetet mot diskriminering och kränkandebehandling. Vi har fått syn på olika dilemman om hur förskollärarens arbets- ochförhållningssätt påverkas utifrån likabehandlingsplanens utformning. Förskolans uppdraghandlar om att kunna ge barnen de bästa förutsättningarna utifrån varje enskild individ. Iläroplanen framhävs vikten av att skapa en trygg, samspelande atmosfär där barnen finnertrygghet och således kan lära och utveckla. Denna studie blir då betydelsefull för läraryrket.I vår undersökning har vi utgått ifrån en kvalitativ metod där vi valde att använda oss avhalvstrukturerade intervjuer av fem utbildade förskollärare på tre olika förskolor. Intervjuernagenomfördes av båda skribenterna i förskolornas verksamhet med hjälp av ljudinspelning föratt kunna underlätta transkribering av materialet. Detta medförde att vi kunde få en djupareinsyn i deras perspektiv samt öka dess trovärdighet.Utifrån vår studie fick vi fram ett resultat där tid är en viktig faktor för att kunna utforma ochpraktisera en plan mot diskriminering och kränkande behandling. Det vi fick syn på var att detfanns svårigheter att utforma och konkritisera en likabehandlingsplan på grund utav lågprioritet. Däremot på de förskolorna där prioriteten var högre möjliggjorde det till att det blevett levande verktyg i det pedagogiska arbetet. Respondenterna belyste vikten av att arbetslagetbör ta del av de föreskrifter som verksamheten har. Något som är väsentligt för att kunnabemöta varje individ utifrån deras egna behov. En poängterande slutsats är att barnensdelaktighet i kartläggning inför arbetet med plan mot diskriminering och kränkandebehandling är betydelsefullt för att kunna skapa en god grund för utveckling och lärande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)