Prisstrategier på nyproduktion : En studie om budgivning kontra fast pris

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Fastigheter och byggande

Sammanfattning: Till följd av att större delen av alla nyproducerade bostadsrätter i Stockholms kommun idag säljs till fasta priser är det intressant att undersöka och ta reda på varför inte fler bostadsproducenter använder sig av budgivning som försäljningsstrategi. Hur dessa fasta priser fastställs av bostadsproducenterna och vad som ligger till grund för den bedömningen, är även det en intressant aspekt.  Information som ligger till grund för de teoretiska utgångspunkterna har inhämtats genom en grundlig litteraturstudie. Resultatet bygger på ett par kvalitativa intervjuer för att ta reda på vilka parametrar som spelar in vid val av försäljningsstrategi och prissättning. Urvalet av intervjukandidater har noga övervägts och landade i en aktör som använder sig av ett budgivningsförfarande och en aktör som använder sig av fast pris som försäljningsstrategi, för att på bästa sätt kunna ställa dessa metoder mot varandra.  Analysen visar bland annat att storleken på projektet, vilka finansieringsalternativ som är möjliga, inställningen och egenskaperna hos bostadsproducenterna och hur marknadsläget råder är avgörande för vilken strategi som används. Slutsatsen mynnar ut i att mycket handlar om finansieringsmässig trygghet och att det är en inställningsfråga hos bostadsproducenterna. Det finns därmed goda möjligheter att i större utsträckning använda sig av budgivning som försäljningsstrategi. Alternativt att kombinera de två olika metoderna, budgivning och fast pris, för att på så sätt nå maximal avkastning, vilket borde ligga i bostadsproducentens intresse. 

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)