Model Based Control Algorithm for a Bi-Fuel Engine with fuel adjustment

Detta är en Master-uppsats från KTH/Maskinkonstruktion (Inst.)

Författare: John Eriksson; Mårten Wallengren; [2013]

Nyckelord: ;

Sammanfattning: For lite mer an 100 ar sedan rullade den forsta serietillverkade bilen, i den helt valbara fargen svart, av monteringslinan. Sedan dess har ett febrilt utveckingsarbete gjorts for att forbattra alla delar av bilen. Forst endast i marknadsforingssyfte med storre motorer och mer komfort, men de senaste decennierna aven som svar pa utokade lagkrav runt om i varlden for att fa salja pa respektive marknader. En av de metoder som pa senare tiden har vuxit for att minska bilarnas utslapp ar att ga over ifran bensin och diesel till alternativa branslen. Da finns det bade fornyelsebara samt icke fornyelsebara, men med hogre verkningsgrad an konventionella branslen, att valja pa. For att stodja denna utveckling sa har Anstalt fur Verbrennungskraftmaschinen List (AVL) beslutat att fortsatta utveckla sin motorstyrvara, kallad Rap2L for att aven kunna styra motorer drivna av Compressed Natural Gas (Komprimerad naturgas) (CNG). Detta arbete syftar till att utveckla en modular gasfunktionalitet som bade ska kunna anvandas for att kora Rap2L, men aven enkelt kunna flyttas over till ett annat motorstyrsystem om onskan for det skulle uppkomma.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)