Google AdWords, sökordsannonsering och varumärkesanvändning inom EU
Sammanfattning: Det råder ingen tvekan om att internet idag uppfattas som en del av vår vardag och att det utgör ett nödvändigt verktyg för att få tillgång till information, såväl av kommersiell som privat natur. I takt med den tekniska utvecklingen och den ökade tillgängligheten som internet medför ökar även konkurrensen i informationsflödet, vilket marknaden har behövt anpassa sig till. Idag finns möjligheten att köpa annans varumärke som sökord i en söktjänst på internet, exempelvis genom Google AdWords. Denna typ av sökordsannonsering har gett upphov till flera rättstvister inom Europa och har varit föremål för prövning av EUD i en rad uppmärksammade mål, de så kallade AdWords-domarna. I denna uppsats har jag analyserat dessa avgöranden för att klargöra det gällande rättsläget när det kommer till varumärkesanvändning vid konkurrerande sökordsannonsering på internet. Det varumärkesrättsliga skyddet innebär att varumärkesinnehavaren har möjlighet att förhindra andra från att använda ett kännetecken som är identiskt eller förväxlingsbart med dennes varumärke. I AdWords-domarna fann EUD att användandet av ett varumärke som sökord vid sökordsannonsering under vissa förutsättningar skulle kunna anses göra intrång i en varumärkesinnehavares ensamrätt. Bland dessa förutsättningar finns kraven på att varumärket ska användas i näringsverksamhet samt att användningen skadar någon av varumärkets funktioner. Det är dock inte EUD utan de nationella domstolarna som har att göra den slutliga prövningen av om de nödvändiga förutsättningarna för varumärkesintrång uppfyllts. Något som har resulterat i att lika fall behandlats olika beroende på i vilket land saken avgjorts. Syftet med denna uppsats har varit att klargöra hur den nationella tolkningen av EUD:s praxis om varumärkesanvändning vid sökordsannonsering skiljer sig åt i Sverige, Danmark och Storbritannien. Mot bakgrund av de nationella avgöranden som studerats kan det konstateras att det finns skillnader i den nationella tolkningen, främst avseende bedömningen av om varumärkets funktioner skadas av tredje mans varumärkesanvändning. Det finns därför ett behov av förtydliganden från EUD för att kunna uppnå enhetlig tillämpning av varumärkesrätten när det kommer till konkurrerande sökordsannonsering på internet. Den fortsatta utvecklingen på området är emellertid beroende av en balans mellan ett par viktiga intressen. I ena vågskålen bör intresset av att skapa en gemensam marknad och främja den fria rörligheten av varor och tjänster inom EU läggas. I den andra, varumärkesinnehavarnas intressen av att erhålla ett tillfredsställande skydd av deras varumärken. I slutändan är det dock så att bedömningen av om det är fråga om varumärkesintrång måste göras i varje enskilt fall och hänsyn måste även tas till den tekniska utvecklingen på området. Det finns därför ett behov av en lagstiftning som dels löser de nationella skillnaderna, dels är lämplig sett till den tekniska utvecklingen och dels kan tillämpas på olika situationer i framtiden.
HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)