Superhjälte eller fisforskare : En studie om hur flickor gestaltas i moderna barnböcker

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå från Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

Sammanfattning: Examensarbetets syfte är att föra statistik och kartlägga bästsäljande kapitelböcker och deras protagonister, samt att redogöra för flickors gestaltning i kapitelböcker och jämföra med tidigare forskning. Studien har använt sig av en kvantitativ metod för att samla data över bästsäljande böcker och en kvalitativ metod för att analysera nio kapitelböcker. Resultatet visar fler flickprotagonister i topplistan över sålda kapitelböcker, vilket kan bero på flera saker men en slutsats är att läsintresset hos flickor är större än hos pojkar. Analyserna visar att flickprotagonisterna är både aktiva och passiva, av de nio flickorna i studien är en extra initiativtagande och problemlösande. Flickprotagonisterna gestaltas såväl inomhus som utomhus, med undantag för en protagonist som enbart skildras utomhus.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)