Motiv och kulturell integration inom företagsförvärv : En studie gällande svenska kunskapsbaserade företag

Detta är en Kandidat-uppsats från Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

Sammanfattning: Företag är i dagens tillvaro ständigt på jakt efter tillväxt och överlevnad. En metod för att lyckas med detta som har börjat ske mer och mer frekvent de senaste åren är att företag köper upp andra företag i form av ett företagsförvärv. Men forskning och litteratur har samtidigt pekat på att företagsförvärv i mer än 50 procent av fallen inte har hjälpt företag att nå fram till rena ekonomiska vinster. Trots detta har antalet företagsförvärv fortsatt att öka år efter år, och ökningen pågår än. Mycket forskning har tittat på en specifik aspekt av företagsförvärv, nämligen den kulturella aspekten. Forskare menar att kulturkrockar och andra problem med kulturen kan ha varit ett av problemen som påverkat och lett till den låga grad av framgång som har nåtts. Samtidigt finns det en bransch som har växt explosionsartat den senaste tiden, nämligen IT-branschen. Informationsteknik har utvecklats mycket i samband med det moderna samhällets tillväxt och det har nu till och med blivit en källa för rikedom som företag mer än gärna tar del av. Inom IT-branschen blir företagens kultur en viktig del att titta på, eftersom en dålig kultur kan få stora konsekvenser om den kunskapsrika personalen påverkas på ett negativt sätt. Denna studie avser därför att ta kännedom av hur svenska IT-företag som genomgått ett företagsförvärv förhåller sig till kulturen och kulturskillnader mellan företagen. I studien har integrationsprocessen undersökts genom intervjuer och skriftliga förfrågningar med åtta personer från sju olika företag inom IT-branschen. I uppsatsen har det också lagts fokus på företagens motiv bakom det gällande förvärvet. Dessutom har företagens årsredovisningar studerats. Resultatet visade att många av de förvärvande företagen absorberade det uppköpta företaget, med vilket menas att det förvärvade företagets arbetsprocess och kultur förändrades för att likna det nya moderbolagets. Undersökningen visade att de mest lyckade företagsförvärven hade ekonomiska motiv i grunden och att majoriteten av de med strategiska motiv ännu inte visat på någon framgång.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)