Lärocenter - publikt och privat

Detta är en Kandidat-uppsats från KTH/Arkitektur

Sammanfattning: Utformandet av programmet kring ett nytt lärocentret vid Slakthusområdet har tagit sitt avstamp i ett ställningstagande kring vad ett lärocenter kan vara. I detta projekt har har avskildhet för studier prioriterats, som en mer klassisk tolkning av studiemiljö, samtidigt som behovet av en kulturell och transparent mötesplats beaktats. Processen har kretsat mycket kring att se Lärocentret som något liknande ett kulturhus och en plats som i sitt konceptet kan ses som en stadsstruktur med sina gator och torg, snarare än endast en individuell byggnad. Målet har varit att försöka ta in den kringliggande miljön i ett slags inre torg - en mötesplats för alla och entré för det lokala biblioteket, samt en omfattande serverings- och restaurangverksamhet, samt entré för en mer privat undervisningsbyggnad. Biblioteket och undervisningsbyggnaden har fått egna visuellt distinktiva volymer och båda dessa är upphöjda över entréplanet så att man på detta har fri sikt 360 grader mot angränsande stads- och parkliv. Inte bara detta ska bjuda in omgivningen i byggnaden, utan även gatorna och dess materialitet från ett större område, fortsätter in och manifesterar sig kring och i det inneslutna torget. En tredje volym utanför klimatzonen utgör entrén ner till en blackbox (teater).

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)