Historieundervisningens eurocentriska dilemma

Detta är en Uppsats för yrkesexamina på grundnivå från Malmö universitet/Lärande och samhälle

Sammanfattning: Syftet med denna kunskapsöversikt är att ta del av forskningsläget för historieundervisningen och hur denna är eurocentrisk samt att ta reda på om det finns en osynlig historiekanon och om läroböckerna är eurocentriska och då varför. Vidare så är syftet med kunskapsöversikten att ta reda på om det finns samband mellan elevers identitetsskapande och eurocentrisk historieundervisning. På vilka sätt är svensk undervisning eurocentrisk och hur påverkas elevers identitetsskapande av ett eurocentriskt perspektiv? Kunskapsöversikten baseras på forskningsläget som funnits på utvalda databaser, där forskning och studier om eurocentrisk historieundervisning, historiekanon, läroböcker och identitetsskapande har granskats och tolkats. Slutsatsen för forskningsöversikten är att svensk historieundervisning är eurocentrisk, dels genom läroböcker och i samspel med en osynlig historiekanon påverkar elevers identitetsskapande.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)